Ervaringen

“Een echte voorbereiding op de Raamvallei Duomarathon heb ik niet. We lopen iedere zondag, waarbij we nu wat meer kilometers maken. Zo’n twintig ongeveer. Tijdens de Raamvallei Duomarathon laten we het lekker gebeuren. We wisselen als we willen wisselen. Geen planning. Geen paniek. Lekker alles laten gebeuren en genieten van de omgeving en rustpunten. Zelfs al komen we hier uit de regio; we genieten van de heerlijke sfeer. De smikkelplatskes maken het speciaal. Het eerste jaar wilde ik vooral snel door, maar dat is ieder jaar minder geworden. We nemen er nu echt de tijd voor.”
Anke Minten

“Wat het belangrijkste is, is dat je fit aan de start staat. Hoe je dat doet, is volgens mij voor ieder heel persoonlijk. Wij bereiden ons voor door elke week op zondagochtend te lopen. Het hele jaar door. De combinatie van de stopplekken en de prachtig uitgezette route maakt voor ons de Raamvallei Duomarathon tot een mooi geheel. Eén jaar hebben we verschillende plekken overgeslagen om zo vlug mogelijk een flinke afstand te lopen, maar het enige wat je daarmee bereikt is dat je op tijd weer thuis bent. Dat doen we dus niet meer. We genieten nu op elke plaats en nemen tijd om een praatje te maken.”
Wim Kanters

“De voorpret is vanaf de inschrijving springlevend. We denken terug aan de vorige vier keer; dat sterkt de behoefte aan nog een keer. Wat het voor ons zo bijzonder maakt is, dat we – zonder iedereen te kennen – ons een onderdeel voelen van een community die het gegund is om in de prachtige omgeving van de Raamvallei los te mogen gaan. Onze tip voor beginners: sta open voor deze bijzondere ervaring, beweeg je door het prachtige landschap waar je hartelijk onthaald wordt door leuke mensen met lekkere hapjes.”
Eelco Jongenburger en Dick Koster

“Eigenlijk bereid ik me – met een hardlooptraining per week – te slecht voor. Maar doordat het genieten groter is als de inspanning, vind ik het goed vol te houden. Mijn tip voor nieuwkomers? Probeer in de eerste groep te starten. Zo kun je lekker lang op de leuke pauzeplekken blijven. De heerlijke hapjes, leuke muziek en geweldige sfeer op die plekken maakt dit evenement zo bijzonder. Daarnaast vind ik het fijn dat het best wel kleinschalig is, zodat je lekker kunt lopen/fietsen en dat er voor ieder voldoende ruimte en voorraad is. Hoop nog vaal deel te mogen nemen.”
Antoinette Siroo

“De Raamvallei Duomarathon is voor ons uniek, omdat het voor ons verbonden is met ziek zijn en beter worden, met blessures en weer herstellen. En daarom weer blij dat we het samen kunnen doen. De ene keer loopt de ene wat meer, de volgende keer de ander.”
Marjo en Marcel staan ook voor het vijfde jaar aan de start. Een bijzonder evenement voor dit duo.

“Mijn voorbereiding start eind juli. Dan ren ik enkele keren langere afstanden dan normaal. Normaal train ik namelijk zo’n 7,5 kilometer per keer. Ik sta dit jaar weer aan de start, omdat het echt een uniek evenement is: een heel leuke en mooie route mét heerlijke hapjes.”
Jeanine van der Wijst loopt samen met Anita Rovers voor de vijfde keer mee.

Zussen Maayke en Conny Ariaans zijn ook voor de vijfde keer van de partij. Zij delen hun tips graag met beginners.
“Als je regelmatig hardloopt en een goede conditie hebt, is een speciale voorbereiding niet nodig. Met regelmatig hardlopen bedoelen wij minimaal 2 keer per week, liefst 3 keer. Daarnaast is doorzettingsvermogen wel erg handig, je moet een beetje kunnen relativeren en vooral geen streber zijn in de zin van dat je per se een goede tijd wilt lopen. Als je snel binnen wilt zijn, dan heb je hier niks te zoeken.

Wat een duomarathon namelijk zo uniek maakt, is dat je als duo een prestatie neerzet terwijl hardlopen een solo sport bij uitstek is. Dat het niet gaat om de tijd: een zaligheid. Loop lekker je stukjes en geniet van alles wat je onderweg tegenkomt. De muziek, de hapjes, de vrolijke sfeer. Dat je op pak ‘m beet 8 km al een klein biertje achterover slaat: sportief en bourgondisch. Dat je op plekken komt, waar je nog nooit van je leven bent geweest en dat allemaal zo dicht bij huis. In een omgeving waarvan je dacht dat je hem op je duimpje kende.

Drie jaar op een rij was het prachtig weer met werkelijk uitstekende sportomstandigheden. De vierde keer was het een dramatisch slechte dag: regen en kou. Uiteindelijk maakte dat voor de beleving niet zoveel uit. Ook de 4e keer met volle teugen genoten. En dus gaan wij voor de 5e keer!

Je kunt er echt van genieten door de zaken goed te verdelen. Wij hebben het op 2 manieren gedaan. De eerst 3 keer starten we met elk 2 x 5 km te rennen, vervolgens elk 1 x 4, 1 x 3, 1 x 2 en allebei nog 1 x 1 km. Er vanuit gaande dat de loper het zwaarder heeft dan de fietser.

De laatste keer echter met het slechte weer was het fietsen ons inziens zwaarder. De veelal onverharde paden bleken modderig en glad. Toen hebben we elk 4 x 5 km gerend en het laatste stukje opgedeeld.

Verder de loper gewoon zijn/haar ding laten doen, als die vast wil gaan vooral laten gaan. Afspreken waar je elkaar weer treft. En geniet van alle leuke, lekkere en gezellige dingen die je onderweg tegenkomt. Het is echt een uniek evenement, een hele leuke afwisseling als je van hardlopen houdt.”

Marco Doorn werd vijf jaar geleden door een vriendin uit Mill op de Raamvallei Duomarathon gewezen. Inmiddels is het evenement een begrip in de vriendengroep van de Rotterdammer. Zelf heeft hij de afgelopen edities op verschillende manieren gedaan:
“Van de hele afstand zelf lopen binnen 4 uur tijd en partner op de fiets als ondersteuning. Tot lopen in een groep met wisselen om de 3 km, waarbij we bijna 6 uur onderweg waren. Met de groep bij elkaar blijven adviseer ik altijd aan nieuwkomers. Ik probeer mijn vrienden altijd uit te leggen dat het in principe niet zo zwaar is, omdat je goed kan herstellen op de fiets. Een basis conditie van 10 km hardlopen zonder problemen is voldoende om deel te kunnen nemen. De gezelligheid staat bij ons op nummer 1. Het is geen race tegen de klok wat je dus ruimte geeft om meer te genieten van het avontuur, de mensen om je heen, de lekkere hapjes en drankjes onderweg en het weer.”